Wednesday, 6 February 2013

pro forma pjm3102

Pro Forma Kursus

Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Jasmani – Pendidikan Rendah)

Nama Kursus
PERGERAKAN ASAS
(Basic Movements)
Kod Kursus
PJM3102
Kredit
3 (1+2)
Jam Kontak
75 jam
Bahasa
Pengantar
Bahasa Melayu
Prasyarat
Tiada
Semester
Pertama – Tahun 1 (Elektif)

Hasil Pembelajaran
1.     Melakukan aktiviti pergerakan asas dan permainan kanak-kanak
       serta dapat mengaplikasikannya dalam kurikulum PJK di sekolah

2.    Berupaya membezakan model dan kategori permainan kanak-
       kanak

3.    Menginterpretasi bahan kurikulum yang relevan bagi aktiviti
       pergerakan asas untuk meningkatkan pengajaran dan
       pembelajaran yang berkesan

4.    Penghayatan dan amalan nilai murni semasa menjalankan
       aktiviti permainan sesama ahli dalam kumpulan

5.    Bekerjasama sesama rakan sejawat untuk meningkatkan
       profesion keguruan

Sinopsis

Kursus ini memberi pengetahuan dan kemahiran asas yang perlu untuk melakukan aktiviti yang melibatkan pergerakan asas; pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor; model permainan kanak-kanak; bantu pelajar memperbaiki dan mempertingkatkan mutu pergerakan aktiviti seharian dan dalam permainan; jenis-jenis permainan yang sesuai dengan peringkat umur kanak-kanak dan diaplikasi pelbagai pergerakan dalam semua jenis permainan di peringkat yang lebih tinggi.

This course includes the knowledge and acquiring of basic skills in fundamental movements, locomotor and non-locomotor movements, models of children games and helping children in applying basic movements in their daily lives. This course also stress on types of games which are suitable to different age groups. 


Tajuk
Kandungan
Jam
1




Teori

Konsep pergerakan asas
·         Pengertian
·         Jenis pergerakan asas
·         Pergerakan tanpa dan bersama peralatan

3


2
Pengajaran dan pembelajaran kemahiran pergerakan asas
·          Strategi
·          Kaedah dan teknik

2
3
Permainan kanak-kanak
·         Konsep, matlamat dan objektif
·         Kepentingan

1
4
Model Bunker dan Thorpe 1982
·         Pengenalan dan konsep model
·         Kategori dan jenis-jenis permainan

4
5
Pengurusan dan pengelolaan permainan
·         Pengurusan dan kawalan kelas
·         Keselamatan peralatan, kawasan, pelajar
·         Pengelolaan permainan

3
6
Teknik penilaian
·         Penilaian permainan kanak-kanak
·         Jenis bateri ujian

2

Jumlah
15


1
Amali

Aktiviti pergerakan asas
·         Pergerakan bukan lokomotor
·         Pergerakan lokomotor



8
2
Aktiviti pergerakan asas dengan menggunakan pelbagai jenis peralatan
·         Bulat
·         Leper
·         Panjang

4
3
Pengajaran dan pembelajaran kemahiran pergerakan asas
  • Pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor tanpa alatan
  • Pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor dengan menggunakan alatan

8
4
Amali permainan kanak-kanak
Mempraktikan permainan kanak-kanak mengikut kategori berikut:
·         Permainan kategori Sasaran
·         Permainan kategori Pukulan
·         Permainan kategori Jaring/ Dinding
·         Permainan kategori Serangan/ Kawasan

20
5
Pengurusan dan pengelolaan permainan

·         Pengurusan dan kawalan kelas
·         Keselamatan peralatan, kawasan, pelajar
·         Pengelolaan permainan

12
6
Teknik Penilaian

·         Penilaian permainan kanak-kanak
·         Jenis bateri ujian
·         Amali ujian

8

Jumlah
60

Jumlah Keseluruhan
75



















Pentaksiran

Kerja kursus                                                                   70%
Peperiksaan Akhir                                                          30%

Rujukan
Asas
Griffin, L. & Butler, J.I., (2005). Teaching games for understanding: Theory, research and practice. Champaign, IL : Human Kinetics.

Colvin, A.V., Markos, N.J.E., & Walker, P.J. (2000) Teaching the nuts  and bolts of physical Education: Building basic movement skills. Champaign, IL : Human Kinetics.

Orlick, T. (2006). Cooperative games and sports:  Joyful activities for everyone (2nd ed.). Champaign, IL : Human Kinetics.


Rujukan Tambahan

National Association for Sport and Physical (2001). SportPlay: A developmentally appropriate movement skill activities for 5-7 year olds. Champaign, IL : Human Kinetics.

Griffin, L. & Butler, J.I., (2005). Teaching games for understanding: Theory, research and practice. Champaign, IL : Human Kinetics.

Maude, P. (2001). Physical Children, Active Teaching Buckingham: Open University Press.





No comments:

Post a Comment