Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda
Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Jasmani –
Pendidikan Rendah)
Nama Kursus
|
PERGERAKAN ASAS
(Basic Movements)
|
Kod Kursus
|
PJM3102
|
Kredit
|
3
(1+2)
|
Jam Kontak
|
75 jam
|
Bahasa
Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Pertama – Tahun 1 (Elektif)
|
Hasil Pembelajaran
|
1.
Melakukan aktiviti pergerakan asas dan
permainan kanak-kanak
serta
dapat mengaplikasikannya dalam kurikulum PJK di sekolah
2. Berupaya
membezakan model dan kategori permainan kanak-
kanak
3.
Menginterpretasi bahan kurikulum yang relevan bagi aktiviti
pergerakan
asas untuk meningkatkan pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan
4. Penghayatan
dan amalan nilai murni semasa menjalankan
aktiviti
permainan sesama ahli dalam kumpulan
5. Bekerjasama
sesama rakan sejawat untuk meningkatkan
profesion keguruan
|
Sinopsis
|
Kursus ini memberi pengetahuan dan kemahiran asas yang perlu untuk
melakukan aktiviti yang melibatkan pergerakan asas; pergerakan lokomotor dan
bukan lokomotor; model permainan kanak-kanak; bantu pelajar memperbaiki dan
mempertingkatkan mutu pergerakan aktiviti seharian dan dalam permainan;
jenis-jenis permainan yang sesuai dengan peringkat umur kanak-kanak dan
diaplikasi pelbagai pergerakan dalam semua jenis permainan di peringkat yang
lebih tinggi.
This course includes the knowledge and acquiring of
basic skills in fundamental movements, locomotor and non-locomotor movements,
models of children games and helping children in applying basic movements in
their daily lives. This course also stress on types of games which are
suitable to different age groups.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Teori
Konsep pergerakan asas
·
Pengertian
·
Jenis pergerakan asas
·
Pergerakan tanpa dan
bersama peralatan
|
3
|
2
|
Pengajaran dan pembelajaran kemahiran pergerakan asas
·
Strategi
·
Kaedah dan teknik
|
2
|
3
|
Permainan kanak-kanak
·
Konsep, matlamat dan
objektif
·
Kepentingan
|
1
|
4
|
Model Bunker dan Thorpe 1982
·
Pengenalan dan konsep
model
·
Kategori dan
jenis-jenis permainan
|
4
|
5
|
Pengurusan dan pengelolaan permainan
·
Pengurusan dan kawalan
kelas
·
Keselamatan peralatan,
kawasan, pelajar
·
Pengelolaan permainan
|
3
|
6
|
Teknik penilaian
·
Penilaian permainan
kanak-kanak
·
Jenis bateri ujian
|
2
|
|
Jumlah
|
15
|
1
|
Amali
Aktiviti pergerakan asas
·
Pergerakan bukan lokomotor
·
Pergerakan lokomotor
|
8
|
2
|
Aktiviti pergerakan asas dengan menggunakan pelbagai jenis peralatan
·
Bulat
·
Leper
·
Panjang
|
4
|
3
|
Pengajaran dan pembelajaran kemahiran pergerakan asas
|
8
|
4
|
Amali permainan kanak-kanak
Mempraktikan permainan kanak-kanak mengikut kategori
berikut:
·
Permainan kategori
Sasaran
·
Permainan kategori
Pukulan
·
Permainan kategori
Jaring/ Dinding
·
Permainan kategori
Serangan/ Kawasan
|
20
|
5
|
Pengurusan dan pengelolaan permainan
·
Pengurusan dan kawalan
kelas
·
Keselamatan peralatan,
kawasan, pelajar
·
Pengelolaan permainan
|
12
|
6
|
Teknik Penilaian
·
Penilaian permainan
kanak-kanak
·
Jenis bateri ujian
·
Amali ujian
|
8
|
|
Jumlah
|
60
|
|
Jumlah Keseluruhan
|
75
|
Pentaksiran
|
Kerja kursus 70%
Peperiksaan Akhir 30%
|
Rujukan
Asas
|
Griffin, L. & Butler, J.I., (2005). Teaching games for understanding:
Theory, research and practice. Champaign, IL : Human
Kinetics.
Colvin, A.V., Markos, N.J.E., & Walker, P.J. (2000) Teaching the nuts and bolts of physical Education: Building
basic movement skills. Champaign, IL : Human Kinetics.
Orlick, T. (2006). Cooperative games and sports: Joyful activities for everyone (2nd
ed.). Champaign, IL : Human Kinetics.
|
Rujukan Tambahan
|
National Association for Sport and Physical (2001). SportPlay: A developmentally appropriate movement skill activities
for 5-7 year olds. Champaign, IL : Human Kinetics.
Griffin, L. & Butler, J.I., (2005). Teaching games for understanding:
Theory, research and practice. Champaign, IL : Human
Kinetics.
Maude, P. (2001). Physical Children, Active Teaching Buckingham:
Open University Press.
|
No comments:
Post a Comment