Thursday, 6 June 2013

PRO FORMA PJM3114


Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Jasmani – Pendidikan Rendah)

Nama Kursus
Pendidikan Jasmani Suaian
(Adapted Physical Education)
Kod Kursus
PJM3114
Kredit
2(1+1)
Jam Kontak
45 Jam
Prasyarat
Tiada
Semester
Enam – Tahun Tiga
Hasil Pembelajaran
1.      Menghubungkaitkan serta menjelaskan teori-teori dan falsafah pendidikan dengan kurikulum Pendidikan Jasmani suaian.
2.      Menjelaskan kepentingan Pendidikan Jasmani suaian terhadap perkembangan jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial murid kurang upaya.
3.      Mengenalpasti kandungan sukatan pelajaran dan pendekatan yang digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani suaian.
4.      Mengintergrasikan kemahiran mengajar dengan kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan bermakna
5.      Menilai dan menganalisa pengajaran dan pembelajaran
6.      Bekerjasama dan berinteraksi dengan golongan istimewa dalam pelbagai situasi dan keadaan.

Sinopsis
Kursus ini meliputi sejarah dan perkembangan kurikulum pendidikan jasmani suaian di Malaysia yang menjelaskan hubungkait falsafah dan teori pembelajaran dengan hala tuju pendidikan kebangsaan. Penekanan diberikan kepada konsep kurikulum pendidikan jasmani, sukatan dan tafsirannya serta kriteria pemilihan aktiviti pendidikan jasmani suaian,aspek pedagogi untuk murid kurang upaya akan dilaksanakan melalui aktiviti dan penilaian pengajaran mikro.

This course includes the history and development of adapted physical education in Malaysia, therelationship oftheories andphilosophiestowards national education policy. Emphasis given to the concepts of physical education, the interpretation of curriculum, criteria in choosing adapted physical education acitivities, the pedagogical aspects for the disable will be stress in carrying out and evaluating micro teaching.





Tajuk
Kandungan
Jam



1

Teori

Sejarah dan perkembangan pendidikan jasmani suaian

·               Pendidikan jasmani di sekolah
·               Pendidikan jasmani dalam masyarakat orang kurang upaya
·               Pendidikan jasmani suaian untuk murid kurang upaya di Malaysia




1

2

Konsep, teori dan falsafah pembentukan kurikulum pendidikan jasmani suaian untuk murid kurang upaya

·               Konsep dan definisi pendidikan jasmani suaian
·               Falsafah pendidikan kebangsaan dan hubungannya dengan pendidikan jasmani suaian
·               Pendidikan jasmani untuk semua


2

3

Kepentingan pendidikan jasmani suaian

·               Pertumbuhan dan perkembangan fizikal
·               Perkembangan kognitif
·               Perkembangan afektif
·               Faktor motivasi untuk murid kurang upaya


2

4

Konsep dalam pembentukan kurikulum pendidikan jasmani suaian

·         Konsep, definisi dan matlamat
·         Hala tuju kurikulum
·         Proses pembentukan kurikulum

2

5





Huraian dan tafsiran sukatan pelajaran pendidikan jasmani suaian di Malaysia

·         Konsep kesepaduan, penggabungjalinan dan integrasi dalam pendidikan jasmani suaian
·         Tunjang pembelajaran pendidikan jasmani suaian

2

2

6

Kriteria pemilihan aktiviti pendidikan jasmani suaian

·         Infrastruktur dan tenaga pengajar
·         Perkembangan murid
·         Peralatan dan kemudahan
·         Persekitaran budaya dan tempat



7

Persediaan pengajaran dan pembelajaran pendidikan jasmani suaian

·         Rancangan kerja tahunan dan semester
·         Rancangan kerja harian kelas bersepadu (inclusion)
·         Rancangan kerja harian kelas bersendirian (separated)


4


Jumlah

15




1

Amali

Strategi, kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran pendidikan jasmani suaian

·         Strategi,kaedahdan teknik.,
·         Lawatan amali/ ilmiah




10


2

Pengajaran Mikro
·         Pelaksanaan pengajaran mikro
·         Penilaian dan analisis pengajaran mikro


16

3

Penilaian dalam pengajaran pendidikan jasmani suaian

  • Penilaian formatif - hasil pembelajaran
  • Penilaian sumatif - tahap kecergasan


4


Jumlah

30




Jumlah Keseluruhan

45





Pentaksiran
Kerja kursus                                                                   60%
Peperiksaan                                                                   40%

Rujukan Asas
Arthur S. Daniels and Evelyn A. Davies (2002). Adapted physical education (5th ed.) San Francisco, CA: Harper and Row Publishers.

Gallahue, D.L.& Donnelly, F.C. (2003). Developmental physicaleducation for all children (4th edition). Champaign, IL: Human Kinetics.

Rujukan Tambahan
Kelly, L.E. & Melograno, V.J. (2004). Developing the physical education curriculum: An achievement-based approach. Champaign, IL: Human Kinetics.

Mosston, M., & Ashworth, S. (2002). Teaching physical education(5th ed.) San Francisco, CA: Benjamin Cummings.

Thomas, K.T., Lee, A.M., & Thomas, J.R. (2003). Physical educationmethods for elementary teachers (2nd edition). Champaign, IL: Human Kinetics.

Wuest, D.A., & Bucher, C. A. (1999). Foundations of physicaleducation and sport (13th edition). Boston: WCB McGraw-Hill.
















No comments:

Post a Comment