Pro Forma Kursus
Program Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Pendidikan Jasmani – Pendidikan Rendah)
Nama Kursus
|
Pendidikan Jasmani Suaian
(Adapted Physical Education)
|
Kod Kursus
|
PJM3114
|
Kredit
|
2(1+1)
|
Jam Kontak
|
45 Jam
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Enam – Tahun
Tiga
|
Hasil Pembelajaran
|
1.
Menghubungkaitkan
serta menjelaskan teori-teori dan falsafah pendidikan dengan kurikulum
Pendidikan Jasmani suaian.
2.
Menjelaskan
kepentingan Pendidikan Jasmani suaian terhadap perkembangan jasmani, emosi,
rohani, intelek dan sosial murid kurang upaya.
3.
Mengenalpasti
kandungan sukatan pelajaran dan pendekatan yang digunakan dalam proses
pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani suaian.
4.
Mengintergrasikan
kemahiran mengajar dengan kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi untuk
melaksanakan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan bermakna
5.
Menilai
dan menganalisa pengajaran dan pembelajaran
6.
Bekerjasama
dan berinteraksi dengan golongan istimewa dalam pelbagai situasi dan keadaan.
|
Sinopsis
|
Kursus
ini meliputi sejarah dan perkembangan kurikulum pendidikan jasmani suaian di
Malaysia yang menjelaskan hubungkait falsafah dan teori pembelajaran dengan
hala tuju pendidikan kebangsaan. Penekanan diberikan kepada konsep kurikulum
pendidikan jasmani, sukatan dan tafsirannya serta kriteria pemilihan aktiviti
pendidikan jasmani suaian,aspek pedagogi untuk murid kurang upaya akan
dilaksanakan melalui aktiviti dan penilaian pengajaran mikro.
This course includes the
history and development of adapted physical education in Malaysia, therelationship
oftheories andphilosophiestowards national education policy. Emphasis given
to the concepts of physical education, the interpretation of curriculum,
criteria in choosing adapted physical education acitivities, the pedagogical
aspects for the disable will be stress in carrying out and evaluating micro
teaching.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Teori
Sejarah
dan perkembangan pendidikan jasmani suaian
·
Pendidikan jasmani di sekolah
·
Pendidikan jasmani dalam
masyarakat orang kurang upaya
·
Pendidikan
jasmani suaian untuk murid kurang upaya di Malaysia
|
1
|
2
|
Konsep, teori dan falsafah
pembentukan kurikulum pendidikan jasmani suaian untuk murid kurang upaya
·
Konsep
dan definisi pendidikan jasmani suaian
·
Falsafah
pendidikan kebangsaan dan hubungannya dengan pendidikan jasmani suaian
·
Pendidikan
jasmani untuk semua
|
2
|
3
|
Kepentingan
pendidikan jasmani suaian
·
Pertumbuhan dan perkembangan
fizikal
·
Perkembangan kognitif
·
Perkembangan afektif
·
Faktor motivasi untuk murid
kurang upaya
|
2
|
4
|
Konsep dalam pembentukan
kurikulum pendidikan jasmani suaian
·
Konsep, definisi dan matlamat
·
Hala tuju kurikulum
·
Proses pembentukan kurikulum
|
2
|
5
|
Huraian dan tafsiran sukatan
pelajaran pendidikan jasmani suaian di Malaysia
·
Konsep kesepaduan, penggabungjalinan dan integrasi
dalam pendidikan jasmani suaian
·
Tunjang pembelajaran
pendidikan jasmani suaian
|
2
2
|
6
|
Kriteria
pemilihan aktiviti pendidikan jasmani suaian
·
Infrastruktur dan tenaga
pengajar
·
Perkembangan murid
·
Peralatan dan kemudahan
·
Persekitaran budaya dan
tempat
|
|
7
|
Persediaan pengajaran dan
pembelajaran pendidikan jasmani suaian
·
Rancangan
kerja tahunan dan semester
·
Rancangan
kerja harian kelas bersepadu (inclusion)
·
Rancangan
kerja harian kelas bersendirian (separated)
|
4
|
Jumlah
|
15
|
|
1
|
Amali
Strategi, kaedah dan teknik
pengajaran dan pembelajaran pendidikan jasmani suaian
·
Strategi,kaedahdan
teknik.,
·
Lawatan
amali/ ilmiah
|
10
|
2
|
Pengajaran Mikro
·
Pelaksanaan
pengajaran mikro
·
Penilaian
dan analisis pengajaran mikro
|
16
|
3
|
Penilaian dalam
pengajaran pendidikan jasmani suaian
|
4
|
Jumlah
|
30
|
|
Jumlah Keseluruhan
|
45
|
Pentaksiran
|
Kerja
kursus 60%
Peperiksaan 40%
|
Rujukan Asas
|
Arthur
S. Daniels and Evelyn A. Davies (2002). Adapted physical education (5th ed.)
San Francisco, CA: Harper and Row Publishers.
Gallahue,
D.L.& Donnelly, F.C. (2003). Developmental
physicaleducation for all children (4th edition). Champaign,
IL: Human Kinetics.
|
Rujukan Tambahan
|
Kelly,
L.E. & Melograno, V.J. (2004). Developing
the physical education curriculum: An achievement-based approach.
Champaign, IL: Human Kinetics.
Mosston,
M., & Ashworth, S. (2002). Teaching
physical education(5th ed.) San Francisco, CA: Benjamin Cummings.
Thomas,
K.T., Lee, A.M., & Thomas, J.R. (2003). Physical educationmethods for elementary teachers (2nd
edition). Champaign, IL: Human Kinetics.
Wuest,
D.A., & Bucher, C. A. (1999). Foundations
of physicaleducation and sport (13th edition). Boston: WCB
McGraw-Hill.
|
No comments:
Post a Comment